Határtalan kereskedelem

Szerző: | 2025. április 23. | Események, Kutatás

Az egységes vásárlói élmény a versenyképesség kulcsa

A vásárlási szokások az elmúlt években drámaian átalakultak – a fogyasztók ma már nem csatornákban, hanem élményekben gondolkodnak. A 2024-es Omnichannel Scale kutatás és a legfrissebb európai trendek egyértelművé teszik: a határokon átívelő vásárlás és az egységes ügyfélélmény nem csupán kényelmi kérdés, hanem a kereskedelmi versenyképesség alapfeltétele lett. Itt a határtalan kereskedelem korszaka.

Tanulj a vásárlóidtól, legyél omnichannel!

A vásárlók viselkedése ma már messze nem illeszkedik a hagyományosan felvázolt user journey-hez. A technológiai fejlődése, az érintkezési pontok számának megnövekedése, a múltbeli pandémia alapjaiban alakította át az emberek fogyasztási szokásait. Az Omnichannel Scale kutatás – Magyarország első, omnichannel kereskedelemre fókuszáló átfogó felmérése, mely a Daktela Magyarország, a Deloitte Zrt., az Ecommerce Hungary és az OANDER Development Kft., kezdeményezésében született felmérés – rávilágított: a hazai fogyasztók többsége már omnichannel módon vásárol.

A fiatal korosztály 70%-a az üzletben tartózkodva böngészik a webáruházat, máshol online regisztrálnak a hűségprogramba, vagy épp az online rendelés átvételekor vásárolnak további termékeket a boltban. A megkérdezettek 56%-a online ellenőrzi az üzlet készleteit, mielőtt elindul a boltba. Mindez azt mutatja, hogy az omnichannel működés nem extra szolgáltatás, hanem alapvető elvárás és egyúttal az egyik legfontosabb eszköz a versenyképesség megőrzésére.

A mai vásárló nem különbözteti meg az online és offline világot. Számára az a természetes, hogy ugyanazt az élményt kapja bárhol, bármikor, bármilyen eszközön. Az Omnichannel Scale 2024 kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a magyar kereskedelem még mindig elsősorban multichannel szemléletben működik: jelen van több csatornán, de azok ritkán működnek valódi összhangban. Ez azonban már nem elég.

A kutatásból kiderült, hogy a vásárlók elvárásai gyorsabban változnak, mint ahogy azt sok vállalat leköveti. Aki nem képes csatornák közötti konzisztens, követhető és valós idejű élményt nyújtani, az lemarad. Nem csak a versenytársaktól, hanem saját vásárlói mögött is.

Érdekel a kutatás bővebb összefoglalója? 

Töltsd le itt ingyenesen!

Határtalan kereskedelem – Digitális vásárlók határok nélkül

A fogyasztók ráadásul nem csak a csatornák között váltogatnak észrevétlen, egyre inkább figyelmen kívül hagyják az országhatárokat – különösen a fiatalabb generáció.

  • A Nosto Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban végzett felmérése szerint a megkérdezettek 52%-a vásárol rendszeresen külföldi webáruházakból, és ez az arány 18–34 évesek körében még magasabb.
  • Spanyolországban a CNMC jelentése alapján 2023-ban az online vásárlások mindössze 40,1%-a maradt országhatáron belül. Ez a számok nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy három hónap alatt 13,6 milliárd euró vándorol külföldre. Érdekesség azonban, hogy nem az ázsiai óriások szipkázzák el a rendeléseket, a spanyol fogyasztók ugyanis (a külföldre irányuló vásárlások 94,4%-a) a más EU-s tagállamokból származó webshopokból rendelnek előszeretettel.
  • Ausztriában is már tény a határtalan kereskedelem. A Handelsverband által megrendelt tanulmány szerint az osztrák rendelések 54%-a külföldi webshopokból történik. A KMU Forschung felméréséből kiderül, a fiatalabb osztrák fogyasztók elsősorban az alacsonyabb árak miatt választják a külföldi kereskedőket. 

Ez a határátlépés nemcsak földrajzi, hanem vásárlói lojalitást is érint – egy globális piactéren a verseny egyre élesebb.

Helyi előny, globális gondolkodás: az omnichannel a kulcs

A hazai kereskedők számára az egyik legerősebb védelmi vonalat és lehetőséget az egységes ügyfélélmény biztosítása jelenti. Az omnichannel stratégia lehetőséget teremt arra, hogy a márka minden csatornán ugyanazt az értéket közvetítse függetlenül attól, hogy a vásárló online kezd, telefonon kérdez, vagy végül a boltban fizet. A magyar kereskedők jelentős helyismerettel, fizikai jelenléttel, bolthálózattal rendelkeznek. Ezek nemcsak átvevőpontként, hanem élményközpontként is funkcionálhatnak. Események, tanácsadás, kiterjesztett szolgáltatások – mind segíthetnek megerősíteni a vásárlói kötődést, amit a nemzetközi piacterek nehezen tudnak elérni.

Ráadásul a spanyol példák is mutatják, nemcsak védekezni lehet a külföldi térhódítással szemben, hanem a hazai előnyöket felhasználva el lehet nyerni más országok vásárlóit is. Az omnichannel stratégia nemcsak hazai, de exportpiaci sikerfaktorrá válik, ha tudatosan használjuk ki.

Összefoglaló

A digitális jelenlét ma már nem önmagáért van. Egy jól kialakított omnichannel rendszer nem csupán a vásárlói élményt javítja – hatékonyabbá teszi az erőforrás-kezelést és megnyitja az utat a határokon átívelő kereskedelem felé.

Az Omnichannel Scale 2024 kutatás egyértelmű üzenete: nem csatornaszámot kell növelni, hanem egységet kell teremteni a kereskedelmi működésben. A magyar kereskedők számára ez az első lépés ahhoz, hogy ne csak lépést tartsanak, hanem diktálják is a tempót – itthon és külföldön egyaránt.

Top 50 CEE Online Exporters 2024

Top 50 CEE Online Exporters 2024

How the top 50 Online Exporters in the CEE region perform? - report by Growww Digital The "Top 50 Online Exporters in the CEE Region" report by Growww Digital analyzes the performance of e-commerce exporters in Central and Eastern Europe. While the sector experienced...

Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.

Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.

A hazai e-kereskedelmi piac 2024-ben olyan átalakuláson ment keresztül, amelyre 25 éves fennállása óta még nem volt példa 2024-ben a teljes magyar e-kereskedelmi piac a PwC Q1-Q3 közötti mérései és Q4-re vonatkozó előzetes adatai alapján 15%-os árbevétel-növekedés...

Új lendület a digitális kereskedelemben

Új lendület a digitális kereskedelemben

Megújult a Digitális Kereskedelmi Szövetség vezetősége Az átalakulás célja, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra, elősegítse a hazai szereplők megerősödését és az exporttevékenység fellendülését. A Szövetség...

Hungarian E-Commerce Under Global Pressure

Hungarian E-Commerce Under Global Pressure

How Hungarian E-Commerce Can Stay Competitive in the Global Online Market “As of today, the playing field strongly favors retailers who can serve multiple countries,” highlighted Norbert Madar, Vice President of the Digital Commerce Alliance, in a recent interview...

Globális nyomás alatt a magyar e-kereskedelem

Globális nyomás alatt a magyar e-kereskedelem

Globális nyomás, helyi válaszok: merre tart a magyar e-kereskedelem? „Ma már erősen lejt a pálya a több országot kiszolgálni képes kereskedők felé” – hangzott el Madar Norbert, a DKSZ alelnöke (és egyben a a PwC digitális kereskedelmi területekért felelős, vezető...

Voice of the Consumer 2025

Voice of the Consumer 2025

A fogyasztói tudatosságnak a pénztárca szab határokat Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni, de ez egyre nehezebben valósítható meg. Habár sokan figyelnek a tudatosságra – például maradékmentéssel és...

HungarEcomm Stars 2025

HungarEcomm Stars 2025

Elindult a nevezés a 2025-ös HungarEcomm Stars díjra A Growww Digital idén is meghirdeti Magyarország egyedülálló e-kereskedelmi elismerését, a HungarEcomm Stars díjat, mellyel azoknak a magyar, illetve Magyarországon működő vállalatoknak a teljesítményét ismerik el,...

Digitális Kereskedelmi Körkép 2025/I.

Digitális Kereskedelmi Körkép 2025/I.

Határok nélkül: új szintre lépett a verseny a magyar e-kereskedelemben A magyar e-kereskedelmi szektor tavaly újabb pozitív évet zárt: 2024-ben a magyar vásárlók által online rendelésekre költött bruttó forgalom elérte az 1945 milliárd forintot, amely 15%-os éves...

E-toplista 2024

E-toplista 2024

A PwC E-toplista 2024 eredményei: Új listavezető, az FMCG nagyot ment tavaly 4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb - 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek rangsorát tette közzé a PwC Magyarország június 19-én egy szakmai esemény keretein belül, ahol jelen...