Trendek, adatok, megoldások – A Space4Commerce budapesti állomásának legfontosabb üzenetei
A Space4Commerce a Mastercard innovatív programja, amelynek célja a kiskereskedelmi partnerek támogatása Európa-szerte. A kezdeményezés az üzleti működés fejlesztését szolgálja adatvezérelt betekintések nyújtásával, a Mastercard széleskörű adatbázisának kiaknázásával, valamint fogyasztói nézőpontok bemutatásával piackutatások és felmérések alapján. A Space4Commerce elkötelezett az iparági tudásmegosztás mellett, amelyet esettanulmányokkal, bevált gyakorlatokkal és sikeres kiskereskedői történeteken keresztül valósít meg.
2025. május 19-én a MÜPA adott otthont a Space4Commerce kezdeményezés budapesti állomásának, amely Data Unlocked: Personalization and Consumer Trends in Marketing címmel került megrendezésre. Az esemény során a résztvevők betekintést nyerhettek azokba a hajtóerőkbe, amelyek napjaink piacát formálják – különös tekintettel arra, hogyan alakítja át iparágunkat a változó fogyasztói magatartás.
Az előadók között szerepeltek magyar és európai Mastercard szakértők, valamint a Google és a Teufel képviselői is. A rendezvényen két, 2025-ben végzett, friss piackutatás eredményeit is bemutatták, amelyeket a Space4Commerce csapata készített, kifejezetten a fogyasztói trendek és a személyre szabott marketing lehetőségeinek feltérképezésére.
Agnieszka Śpionek és Haasz Viktória részletesen végigvezettek minket a generációk közötti különbségeken a vásárlói viselkedés terén. Bemutatásra kerültek olyan innovatív trendek, mint például a Pinduoduo-féle csoportos vásárlás modellje, amely közösségi erővel teszi lehetővé az alacsonyabb árak elérését. Megtudhattuk azt is, hogy míg korábban a „menő” szó általánosan pozitív jelentést hordozott, a Z generáció körében ez már inkább idejétmúltnak számít.
Külön figyelmet kapott egy vadonatúj jelenség, a Smartflation, amely a prémium és luxus termékek gazdaságosabb beszerzésének új útját mutatja meg.

A kutatás számos meglepő és tanulságos eredményt tárt fel a Z generáció vásárlási szokásairól:
- Mindössze 36%-uk lenne hajlandó csökkenteni életszínvonalát pénzügyi nehézségek esetén.
- 63%-uk aktívan keresi az olcsóbb beszerzési lehetőségeket a rendszeresen vásárolt termékek esetében. A márkahűség náluk csak akkor játszik szerepet, ha az kézzelfogható pénzügyi előnnyel jár.
- Csupán 17%-uk gondolja, hogy a luxus számukra elérhetetlen – köszönhetően többek között a használt piac térnyerésének.
- Ugyanakkor a generáció jelentős része mégis frusztrációt él meg a vásárlási folyamat során.
A program második felében Horváth Edina és Oláh Bálint a közép-európai e-kereskedelem legfrissebb trendjeire fókuszáltak. Előadásukban az online vásárolt fizikai termékek – például divatcikkek és elektronikai eszközök – piacát vizsgálták.
A prezentáció makroszintű áttekintéssel indult, majd saját vásárlási élményeiken keresztül mutatták be, hogyan hatnak a bevételi tényezők az e-kereskedelmi szereplők eredményességére. Az előadás legfontosabb megállapításai:
- A vásárlók 80%-a elvár valamilyen szintű személyre szabott élményt a vásárlás során, ugyanakkor sokan vonakodnak megosztani az ehhez szükséges adataikat.
- A fogyasztók több mint 90%-a hagyott már félbe vásárlást azért, mert nem találta a számára megfelelő szállítási opciót.
- Az elektronikus tárcával történő fizetések aránya háromszorosára nőtt az elmúlt két évben.
Stratégiai együttműködés a HEPA-val
Stratégiai együttműködést írt alá a HEPA és a DKSZ Stratégiai megállapodást írt alá a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség és a Digitális Kereskedelmi Szövetség, hogy új szintre emeljék a sokszínű és különböző érettségi szintű magyar e-kereskedők export...
Táncsics András, Boxy
Bemutatjuk új tagunkat Táncsics András képviseletével a Boxy Logisztikai Zrt. csatlakozott a Digitális Kereskedelmi Szövetséghez, hogy a szövetség alapítóival közös erővel a magyar e-kereskedelem átalakulásának előmozdításán, a hazai szereplők megerősítésén és az...
GKID-Mastercard: Digitális Kereskedelmi Körkép
GKID-Mastercard: turbulens időszakban a hazai e-kereskedelem Kihívásokkal teli év után, 9,9%-os éves növekedést követően 1323 milliárd forintos forgalommal zárt 2022-ben a belföldi online kiskereskedelem. A 2020-21-es kiemelkedő évek után – igazodva a nemzetközi...
Ocskay László, OANDER
Bemutatjuk új tagunkat Az OANDER Development Kft. Ocskay László képviseletével csatlakozott a Digitális Kereskedelmi Szövetséghez, hogy a szövetség alapítóival közös erővel a magyar e-kereskedelem átalakulásának előmozdításán, a hazai szereplők megerősítésén és az...
Operatív vezetőt keresünk!
Motivál, hogy a magyar webáruházak hazai és nemzetközi sikeréért dolgozz? Szívesen dolgoznál együtt a világ top digitális cégeinek hazai képviselőivel és a magyar digitális ökoszisztéma meghatározó szereplőivel? Érdekel az oktatásfejlesztés? Mozgalmas és kihívást...
Bíró Pál, Google
Bíró Pál a Google Magyarország Country Managere, a hazai YouTube ökoszisztéma szakértője, a Startup Hungary és a Digitális Kereskedelmi Szövetség kezdeményezője és társalapítója. A DKSZ tagjaként célja, hogy a szövetség az e-kereskedelem helyzetét, a szereplők...