Szabó László, Growww Digital

Szerző: | 2023. március 28. | Alapítói interjúk

Szabó László a Growww Digital társtulajdonosa és társalapítója 16 éve tevékenykedik a Budapest-Pozsony-Prága tengelyen. Digitális marketingesként elkötelezett tevékenységet folytat a magyar e-kereskedelem fejlesztéséért és a hazai digitális sikertörténetek támogatásáért.

„Az e-kereskedelem az alkalmazkodók és innovátorok ligája.” – interjú Szabó Lászlóval.

 

– Miért fontos számodra és a Growww Digital számára a digitális kereskedelem?

Személy szerint én építkező típus vagyok, és ahogy szoktam mondani: a digitális kereskedelem leginkább egy erős sodrású folyóhoz hasonlítható, ahol gyorsan és célirányosan kell úszni – én pedig ebben a pörgős, dinamikus környezetben érzem magam leginkább elememben. 

„Ahogy a kollégákkal emlegetni is szoktuk, mi az internetes világban mozgó célpontra lövünk, ami valóban nagyon-nagyon gyorsan mozog/állandóan ide-oda cikázik.”

Ebben a szektorban folyamatosan meg kell újulni, hiszen az 1-2 évvel ezelőtt bevált szokásokkal már valószínűleg sem szolgáltatói, sem kereskedői oldalon nem lehet érvényesülni, megélni. 

„Összességében tehát úgy gondolom, hogy az e-kereskedelem az alkalmazkodók és innovátorok ligája.”

Az egész mezőny rendkívül érdekes, hiszen nagyon sok és izgalmas élenjáró szereplő van itt, számos technológiát ebben az iparágban próbálnak ki először, így rengeteget lehet látni és tanulni.

– A sok lehetőség és újdonság mellett hogy látod, melyek a szektor legfontosabb kihívásai, saját területeden milyen nehézségekkel szembesülsz?

A legnagyobb kihívás talán az, hogy Magyarországon nincs akkora gravitációja a magyar e-kereskedelemnek, mivel nem alakult ki egy erős, saját magpiac. Azokra a saját, belső e-kereskedelmi szereplőkre, szolgáltatókra gondolok, akik működtetik és húzzák a piacot. Erre bőven látunk példát a környező országokban, akár Csehországot akár Lengyelországot nézzük.

A mindennapokban hatalmas kihívás továbbá, hogy míg a környező piacokon  a szektort összefüggéseiben látják a szereplők és ezáltal az “alacsonyan lógó gyümölcsöket” is észlelik, addig Magyarországon ez a fajta piaci látásmód hiányzik. Digitális szolgáltatóként nagyon örülnénk, ha a magyar e-kereskedőknél is megfigyelhető lenne ez a fajta tudatosság, így a közös munka is még hatékonyabbá válna. Ki kell mondani, hogy a hazai szektor le van maradva, felzárkózásra szorul, ezért válik egyre égetőbbé a magyar szereplők edukálása.

„Azt gondolom, hogy a magyar szereplőknek, mind az e-kereskedőknek, mind a szolgáltatóknak közös érdekünk a piaci edukáció, hogy feljebb húzzuk egymást és megmutassuk, milyen ígéretes jövője lehet a magyar e-kereskedelemnek.”

További kihívásként kell megemlíteni a szaktudás hiányát is. Digitális kereskedelemről beszélve ez már összetettebb szakértelmet igényel, hiszen egyrészt kereskedelemről beszélünk, amiben úgy gondolom, hogy a magyar szereplők alapvetően jók, megvan a kereskedelmi véna, viszont elengedhetetlen emellett a digitális látásmód. Ez a digitális gondolkodás nemcsak az offline folyamatok digitálisba való átfordítását kellene, hogy jelentse, hanem egy digitálisan alulról építkező történetet. Ahhoz, hogy ez változzon, elengedhetetlen az edukáció.

– Alapító tagként hogy látod, miképp tud a DKSZ hozzájárulni az említett akadályok leküzdéséhez és ezáltal a magyar e-kereskedelem fejlesztéséhez?

Első körben nagyon fontos a magyar e-kereskedők részéről, hogy elterjedjen és tudatosuljon a régiós gondolkodás. Meg kell változtatni azt a jelenlegi általános látásmódot, hogy a 10 milliós magyar piacot vegyék alapul, helyette a régiót kell piacként kezelni. A DKSZ többek között ezt a típusú gondolkodásmódot tudja támogatni, ezt a paradigmaváltást igyekszik elősegíteni.

„A másik nagyon fontos pontja az egész gondolkodásnak abban rejlik, hogy elhiggyük magunknak, meg tudjuk csinálni. Ehhez pedig nincs is jobb ösztönző, mint a hazai inspiráló példák, zászlóshajók.”

Ahogy a cseh piacnak van a Notino és az Alza, vagy a lengyeleknek az E-cipő és az Answear, úgy kellenek magyar sikersztorik is, amelyek segítik ráébreszteni a hazai közeget, hogy a nemzetközi siker elérése egyébként nem atomfizika.

– Milyen tanáccsal látnád el a növekedni vágyó hazai kereskedőket?

Elsősorban bátorságra buzdítanám a hazai kereskedőket, emellett pedig azt tanácsolnám, hogy merjenek és akarjanak tanulni és fejlődni. Mindenképp fontos a tudásvágy és a nyitottság: fejlődni kell és menni, hiszen nincs más irány, csak előre. Továbbá ne féljenek külső segítséget kérni, hiszen nem szégyen egy adott terület szakértőjétől vagy egy adott országban jártas szereplőtől tanácsot kérni, hogy közelebb jussunk a sikeres külföldi értékesítéshez.

Top 50 CEE Online Exporters 2024

Top 50 CEE Online Exporters 2024

How the top 50 Online Exporters in the CEE region perform? - report by Growww Digital The "Top 50 Online Exporters in the CEE Region" report by Growww Digital analyzes the performance of e-commerce exporters in Central and Eastern Europe. While the sector experienced...

Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.

Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.

A hazai e-kereskedelmi piac 2024-ben olyan átalakuláson ment keresztül, amelyre 25 éves fennállása óta még nem volt példa 2024-ben a teljes magyar e-kereskedelmi piac a PwC Q1-Q3 közötti mérései és Q4-re vonatkozó előzetes adatai alapján 15%-os árbevétel-növekedés...

Új lendület a digitális kereskedelemben

Új lendület a digitális kereskedelemben

Megújult a Digitális Kereskedelmi Szövetség vezetősége Az átalakulás célja, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra, elősegítse a hazai szereplők megerősödését és az exporttevékenység fellendülését. A Szövetség...

Határtalan kereskedelem

Határtalan kereskedelem

Az egységes vásárlói élmény a versenyképesség kulcsa A vásárlási szokások az elmúlt években drámaian átalakultak – a fogyasztók ma már nem csatornákban, hanem élményekben gondolkodnak. A 2024-es Omnichannel Scale kutatás és a legfrissebb európai trendek egyértelművé...

Age of Cybercrime 2025

Age of Cybercrime 2025

Collective effort is needed to protect our digital ecosystem Cybercriminals caused damages worth 30 billion forints in Hungary last year. While active across all industries, their activities pose a particularly high risk to the online retail sector. According to...

Age of Cybercrime 2025

Age of Cybercrime 2025

Összefogásra van szükség a kibercsalások megállításához 30 milliárd forint kárt okoztak a kiberbűnözők tavaly. Bár minden iparágban aktívak, tevékenységüknek különösen kitettnek számít az online kereskedelem. Az online piacterek felhasználóinak 43%-a tapasztalt már...

Digital Retail Landscape 2024/II.

Digital Retail Landscape 2024/II.

Hungarian e-commerce growth is now driven by imports In 2024, based on measurements by PwC for Q1-Q3 and preliminary data for Q4, the total Hungarian e-commerce market could reach a sales volume of 1 920 billion HUF with a 15% growth in volume, of which 17% - around...