Szabó László a Growww Digital társtulajdonosa és társalapítója 16 éve tevékenykedik a Budapest-Pozsony-Prága tengelyen. Digitális marketingesként elkötelezett tevékenységet folytat a magyar e-kereskedelem fejlesztéséért és a hazai digitális sikertörténetek támogatásáért.
„Az e-kereskedelem az alkalmazkodók és innovátorok ligája.” – interjú Szabó Lászlóval.
– Miért fontos számodra és a Growww Digital számára a digitális kereskedelem?
Személy szerint én építkező típus vagyok, és ahogy szoktam mondani: a digitális kereskedelem leginkább egy erős sodrású folyóhoz hasonlítható, ahol gyorsan és célirányosan kell úszni – én pedig ebben a pörgős, dinamikus környezetben érzem magam leginkább elememben.
„Ahogy a kollégákkal emlegetni is szoktuk, mi az internetes világban mozgó célpontra lövünk, ami valóban nagyon-nagyon gyorsan mozog/állandóan ide-oda cikázik.”
Ebben a szektorban folyamatosan meg kell újulni, hiszen az 1-2 évvel ezelőtt bevált szokásokkal már valószínűleg sem szolgáltatói, sem kereskedői oldalon nem lehet érvényesülni, megélni.
„Összességében tehát úgy gondolom, hogy az e-kereskedelem az alkalmazkodók és innovátorok ligája.”
Az egész mezőny rendkívül érdekes, hiszen nagyon sok és izgalmas élenjáró szereplő van itt, számos technológiát ebben az iparágban próbálnak ki először, így rengeteget lehet látni és tanulni.
– A sok lehetőség és újdonság mellett hogy látod, melyek a szektor legfontosabb kihívásai, saját területeden milyen nehézségekkel szembesülsz?
A legnagyobb kihívás talán az, hogy Magyarországon nincs akkora gravitációja a magyar e-kereskedelemnek, mivel nem alakult ki egy erős, saját magpiac. Azokra a saját, belső e-kereskedelmi szereplőkre, szolgáltatókra gondolok, akik működtetik és húzzák a piacot. Erre bőven látunk példát a környező országokban, akár Csehországot akár Lengyelországot nézzük.
A mindennapokban hatalmas kihívás továbbá, hogy míg a környező piacokon a szektort összefüggéseiben látják a szereplők és ezáltal az “alacsonyan lógó gyümölcsöket” is észlelik, addig Magyarországon ez a fajta piaci látásmód hiányzik. Digitális szolgáltatóként nagyon örülnénk, ha a magyar e-kereskedőknél is megfigyelhető lenne ez a fajta tudatosság, így a közös munka is még hatékonyabbá válna. Ki kell mondani, hogy a hazai szektor le van maradva, felzárkózásra szorul, ezért válik egyre égetőbbé a magyar szereplők edukálása.
„Azt gondolom, hogy a magyar szereplőknek, mind az e-kereskedőknek, mind a szolgáltatóknak közös érdekünk a piaci edukáció, hogy feljebb húzzuk egymást és megmutassuk, milyen ígéretes jövője lehet a magyar e-kereskedelemnek.”
További kihívásként kell megemlíteni a szaktudás hiányát is. Digitális kereskedelemről beszélve ez már összetettebb szakértelmet igényel, hiszen egyrészt kereskedelemről beszélünk, amiben úgy gondolom, hogy a magyar szereplők alapvetően jók, megvan a kereskedelmi véna, viszont elengedhetetlen emellett a digitális látásmód. Ez a digitális gondolkodás nemcsak az offline folyamatok digitálisba való átfordítását kellene, hogy jelentse, hanem egy digitálisan alulról építkező történetet. Ahhoz, hogy ez változzon, elengedhetetlen az edukáció.

– Alapító tagként hogy látod, miképp tud a DKSZ hozzájárulni az említett akadályok leküzdéséhez és ezáltal a magyar e-kereskedelem fejlesztéséhez?
Első körben nagyon fontos a magyar e-kereskedők részéről, hogy elterjedjen és tudatosuljon a régiós gondolkodás. Meg kell változtatni azt a jelenlegi általános látásmódot, hogy a 10 milliós magyar piacot vegyék alapul, helyette a régiót kell piacként kezelni. A DKSZ többek között ezt a típusú gondolkodásmódot tudja támogatni, ezt a paradigmaváltást igyekszik elősegíteni.
„A másik nagyon fontos pontja az egész gondolkodásnak abban rejlik, hogy elhiggyük magunknak, meg tudjuk csinálni. Ehhez pedig nincs is jobb ösztönző, mint a hazai inspiráló példák, zászlóshajók.”
Ahogy a cseh piacnak van a Notino és az Alza, vagy a lengyeleknek az E-cipő és az Answear, úgy kellenek magyar sikersztorik is, amelyek segítik ráébreszteni a hazai közeget, hogy a nemzetközi siker elérése egyébként nem atomfizika.
– Milyen tanáccsal látnád el a növekedni vágyó hazai kereskedőket?
Elsősorban bátorságra buzdítanám a hazai kereskedőket, emellett pedig azt tanácsolnám, hogy merjenek és akarjanak tanulni és fejlődni. Mindenképp fontos a tudásvágy és a nyitottság: fejlődni kell és menni, hiszen nincs más irány, csak előre. Továbbá ne féljenek külső segítséget kérni, hiszen nem szégyen egy adott terület szakértőjétől vagy egy adott országban jártas szereplőtől tanácsot kérni, hogy közelebb jussunk a sikeres külföldi értékesítéshez.
Top 50 CEE Online Exporters 2024
How the top 50 Online Exporters in the CEE region perform? - report by Growww Digital The "Top 50 Online Exporters in the CEE Region" report by Growww Digital analyzes the performance of e-commerce exporters in Central and Eastern Europe. While the sector experienced...
Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.
A hazai e-kereskedelmi piac 2024-ben olyan átalakuláson ment keresztül, amelyre 25 éves fennállása óta még nem volt példa 2024-ben a teljes magyar e-kereskedelmi piac a PwC Q1-Q3 közötti mérései és Q4-re vonatkozó előzetes adatai alapján 15%-os árbevétel-növekedés...
Új lendület a digitális kereskedelemben
Megújult a Digitális Kereskedelmi Szövetség vezetősége Az átalakulás célja, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra, elősegítse a hazai szereplők megerősödését és az exporttevékenység fellendülését. A Szövetség...
HungarEcomm Stars 2025
Elindult a nevezés a 2025-ös HungarEcomm Stars díjra A Growww Digital idén is meghirdeti Magyarország egyedülálló e-kereskedelmi elismerését, a HungarEcomm Stars díjat, mellyel azoknak a magyar, illetve Magyarországon működő vállalatoknak a teljesítményét ismerik el,...
Digitális Kereskedelmi Körkép 2025/I.
Határok nélkül: új szintre lépett a verseny a magyar e-kereskedelemben A magyar e-kereskedelmi szektor tavaly újabb pozitív évet zárt: 2024-ben a magyar vásárlók által online rendelésekre költött bruttó forgalom elérte az 1945 milliárd forintot, amely 15%-os éves...
E-toplista 2024
A PwC E-toplista 2024 eredményei: Új listavezető, az FMCG nagyot ment tavaly 4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb - 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek rangsorát tette közzé a PwC Magyarország június 19-én egy szakmai esemény keretein belül, ahol jelen...
XXI. Ecommerce Conference
Inspiration and key takeaways from Esztergom Over the course of two days, domestic and international experts, renowned professionals in the field of e-commerce — including seasoned black-belt webshop owners/managers and key representatives from the e-commerce service...
XXI. E‑kereskedelmi Konferencia
Tanulságok és inspirációk Esztergomból Két napon keresztül hazai és nemzetközi szakértők, az e-kereskedelem területén elismert szakemberek, köztük tapasztalt fekete-öves webáruház tulajdonosok/vezetők, az e-kereskedelmi szolgáltató szektor jeles képviselői gyűltek...
Space4Commerce 2025 in Budapest
Empowering Retail through Data and Innovation Space4Commerce is Mastercard’s innovative initiative designed to support retail partners across Europe. The initiative aims to enhance business operations through data-driven insights, drawing on Mastercard’s extensive...