Szetnics László, Mastercard

Szerző: | 2023. március 28. | Alapítói interjúk

Szetnics László 2011 óta a Mastercard fizetéstechnológiai cég digitális megoldásokért felelős igazgatója. Úttörő szerepe volt a mobilfizetési megoldások hazai fejlesztésében és elterjesztésében, emellett jelentős hatással volt az e-commerce fizetések digitalizációjára is. A DKSZ tagjaként célja, hogy minél több magyar cég aknázza ki a digitális fizetési megoldásokban rejlő, ügyfélélményt növelő lehetőségeket és így versenyképessé váljon a hazai és a nemzetközi piacokon egyaránt.

„Ügyfél adat, avagy a digitális kereskedelem leghatékonyabb támogatója.” – interjú Szetnics Lászlóval.

 

– Miért fontos számodra és a Mastercard számára a digitális kereskedelem?

Az idő előrehaladtával látjuk, hogy a világ hatalmas átalakuláson megy keresztül és egyre inkább kezdenek elmosódni a digitális és fizikai világ közötti határok. Napjainkban már szinte mindenhol megjelenik a mobil fókusz: az ügyintézéstől kezdve a jegyértékesítésen át egészen a heti nagybevásárlásig. Ennek egyik leképeződése pedig, hogy egyre több hagyományos kereskedő kezd el az online térben kereskedni. Az ügyintézéshez, rendeléshez hasonlóan a fizetés is online történik, és ez a jövőben még inkább erősödni fog. 

„Éppen ezért gondolom, hogy a digitális térben való kereskedés napjainkban egy elengedhetetlen faktor a kereskedők részéről.”

– Saját területeden mik a legfontosabb kihívások, amiket kezelni kell?

Fizetéstechnológiai oldalról azt látjuk, hogy a Covid alatt elindult egy verseny a piacon a kereskedőkért. Korábban jellemzően 2-3 cég kínált fizetési szolgáltatást, ami egy nagyon gyenge versenyt, nagyon lassú fejlődést eredményezett. Szerencsére azóta újabb szereplők jelentek meg a piacon, akik fizetési megoldásokat kínálnak, így ez az új dinamika folyamatosan erősíti a versenyt, ami viszi magával előre a fizetéstechnológia szektort is. Ebből a szempontból Magyarország egy nagyon modern és innovatív piacnak mondható.

Ha makroökonómiai szempontból tekintünk az e-kereskedelmet érintő kihívásokra akkor látható, hogy erős problémák vannak jelen. A retail-FMCG forgalmon belül az e-commerce még mindig nagyon le van maradva itthon, ráadásul a Covid, az infláció, valamint a háború tovább nehezítik a körülményeket. Ezek az események rengeteg átalakulást idéztek elő az ellátási láncokban és sok hiányosságra hívták fel a figyelmet, amik kiemelten az erőforrás- és pénzhiány.

Nagy probléma továbbá a piac koncentrálódása is: a kiskereskedőknek egyre kevesebb lehetőségük van széles körben megismertetni magukat, termékeiket, szolgáltatásaikat, ami így eltolja őket az aggregátorok irányába. A piactereken való értékesítés viszont a fogyasztó szemszögéből végtelen választások tengerét jelenti, ahonnan legtöbbször árverseny útján próbálnak kitűnni a kereskedők, ami se rövid-, se hosszú távon nem jelent jó megoldást számukra.

„Pedig rengeteg adat áll a hazai kereskedők rendelkezésére, amit sajnos nem használnak ki. Míg ha a cseh vagy lengyel kereskedőket vesszük alapul látható, hogy ők sokkal tudatosabban építkeznek és sokkal céltudatosabban használják az adatot, mint eszközt, mint erőforrást ahhoz, hogy magukhoz kössék az ügyfeleket.”

– Alapító tagként hogy látod, miképp tud a DKSZ hozzájárulni a magyar e-kereskedelem fejlesztéséhez?

Az egyik legnagyobb segítség a szektor számára az lenne, ha végre elhinné magáról, hogy önmagában is értékes és ki tud nevelni jó pár nagy, akár nemzetközi kereskedőt is. Ehhez viszont szükség van arra az iparági összefogásra, amit a DKSZ teremt meg.

A DKSZ tagjai túlnyomórészt olyan cégekből állnak, akik valamilyen módon adatokkal kerülnek kapcsolatba – legyen szó fizetési, logisztikai vagy ügyfél adatokról.

„Így a szövetség rendelkezik azzal a tapasztalattal és tudással, hogy edulákja a piacot, hogy megmutassa mit lehet kezdeni az adatokkal: hogyan lehetnek az e-kereskedők hatékonyabbak és hogyan merjenek szintet lépni akár adatfelhasználásban, akár a személyre szabott kiszolgálásban.”

– Milyen tanáccsal látnád el a növekedni vágyó akár kis-, akár nagyobb méretű hazai kereskedőket?

A legnagyobb problémát a hazai kereskedők fejében kialakult percepció szokta okozni, hogy kizárólag magyar piaci fókuszban gondolkodnak. Rengeteget tudnának tanulni, olyan iparági szakértőktől, akik külföldön is tevékenykednek. Kiemelten fontos lenne, hogy minél több szereplő példáján keresztül ismerjék meg a külföldi piacra lépés kritériumait.

A másik fontos tanács pedig a fogyasztói tesztelés, hiszen nem elég, hogy éppen én árusítom tegyük fel a világ legjobb villanykörtéjét, az ügyfélnek azt is éreznie kell, hogy ő a világ legjobb villanykörtéjét tőlem vásárolta meg.

Napjainkban rengeteg hasonló termék és szolgáltatás áll rendelkezésre a piacon, így a legnagyobb megkülönböztető faktorral – azaz értékkel – a vásárlóban kiváltott ügyfélélmény fog járni, ami meghatározza a fogyasztó kereskedőről kialakult képét.

Top 50 CEE Online Exporters 2024

Top 50 CEE Online Exporters 2024

How the top 50 Online Exporters in the CEE region perform? - report by Growww Digital The "Top 50 Online Exporters in the CEE Region" report by Growww Digital analyzes the performance of e-commerce exporters in Central and Eastern Europe. While the sector experienced...

Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.

Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II.

A hazai e-kereskedelmi piac 2024-ben olyan átalakuláson ment keresztül, amelyre 25 éves fennállása óta még nem volt példa 2024-ben a teljes magyar e-kereskedelmi piac a PwC Q1-Q3 közötti mérései és Q4-re vonatkozó előzetes adatai alapján 15%-os árbevétel-növekedés...

Új lendület a digitális kereskedelemben

Új lendület a digitális kereskedelemben

Megújult a Digitális Kereskedelmi Szövetség vezetősége Az átalakulás célja, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra, elősegítse a hazai szereplők megerősödését és az exporttevékenység fellendülését. A Szövetség...

PwC karácsonyi kutatás 2025

PwC karácsonyi kutatás 2025

Mennyit költünk idén karácsonyra? Rekordösszegek és új vásárlói szokások az idei Black Friday-en A korábbi évekkel ellentétben a Black Friday már nem csak egyetlen novemberi napból áll, hanem egy több napon-héten át tartó akciósorozattal bombázzák a fogyasztókat. A...

DHL 2025 E-Commerce Trends Reports

DHL 2025 E-Commerce Trends Reports

A DHL bemutatta az első globális e-kereskedelmi üzleti jelentését: AI, social commerce és a fenntarthatóság vezetik a 2025-ös trendeket A riport exkluzív betekintést nyújt abba, hogyan értékesítenek, növekednek és boldogulnak a vállalatok a gyorsan változó digitális...

DHL 2025 E-Commerce Trends Reports

DHL 2025 E-Commerce Trends Reports

DHL unveils first global e-commerce business report: AI, social commerce & sustainability lead 2025 trends The report offers an exclusive look at how companies are selling, scaling, and succeeding in today's rapidly evolving digital landscape, driven by...

HungarEcomm Stars 2025

HungarEcomm Stars 2025

Who are the most Globally Competitive Hungarian Webshops in 2025? A narrow elite is setting the pace in Hungarian e-commerce: for the second time, the HungarEcomm Stars Award has been presented to companies that are not only successful locally but also capable of...

HungarEcomm Stars 2025

HungarEcomm Stars 2025

Ezek a legvilágpiacképesebb magyar webshopok 2025-ben Szűk élboly diktálja a tempót a magyar e-kereskedelemben: második alkalommal adták át a HungarEcomm Stars Díjat azoknak a vállalatoknak, amelyek nemcsak itthon, hanem a nemzetközi színtéren is képesek versenytársa...

Hungarian E-Commerce Under Global Pressure

Hungarian E-Commerce Under Global Pressure

How Hungarian E-Commerce Can Stay Competitive in the Global Online Market “As of today, the playing field strongly favors retailers who can serve multiple countries,” highlighted Norbert Madar, Vice President of the Digital Commerce Alliance, in a recent interview...