Trendek, adatok, megoldások – A Space4Commerce budapesti állomásának legfontosabb üzenetei
A Space4Commerce a Mastercard innovatív programja, amelynek célja a kiskereskedelmi partnerek támogatása Európa-szerte. A kezdeményezés az üzleti működés fejlesztését szolgálja adatvezérelt betekintések nyújtásával, a Mastercard széleskörű adatbázisának kiaknázásával, valamint fogyasztói nézőpontok bemutatásával piackutatások és felmérések alapján. A Space4Commerce elkötelezett az iparági tudásmegosztás mellett, amelyet esettanulmányokkal, bevált gyakorlatokkal és sikeres kiskereskedői történeteken keresztül valósít meg.
2025. május 19-én a MÜPA adott otthont a Space4Commerce kezdeményezés budapesti állomásának, amely Data Unlocked: Personalization and Consumer Trends in Marketing címmel került megrendezésre. Az esemény során a résztvevők betekintést nyerhettek azokba a hajtóerőkbe, amelyek napjaink piacát formálják – különös tekintettel arra, hogyan alakítja át iparágunkat a változó fogyasztói magatartás.
Az előadók között szerepeltek magyar és európai Mastercard szakértők, valamint a Google és a Teufel képviselői is. A rendezvényen két, 2025-ben végzett, friss piackutatás eredményeit is bemutatták, amelyeket a Space4Commerce csapata készített, kifejezetten a fogyasztói trendek és a személyre szabott marketing lehetőségeinek feltérképezésére.
Agnieszka Śpionek és Haasz Viktória részletesen végigvezettek minket a generációk közötti különbségeken a vásárlói viselkedés terén. Bemutatásra kerültek olyan innovatív trendek, mint például a Pinduoduo-féle csoportos vásárlás modellje, amely közösségi erővel teszi lehetővé az alacsonyabb árak elérését. Megtudhattuk azt is, hogy míg korábban a „menő” szó általánosan pozitív jelentést hordozott, a Z generáció körében ez már inkább idejétmúltnak számít.
Külön figyelmet kapott egy vadonatúj jelenség, a Smartflation, amely a prémium és luxus termékek gazdaságosabb beszerzésének új útját mutatja meg.

A kutatás számos meglepő és tanulságos eredményt tárt fel a Z generáció vásárlási szokásairól:
- Mindössze 36%-uk lenne hajlandó csökkenteni életszínvonalát pénzügyi nehézségek esetén.
- 63%-uk aktívan keresi az olcsóbb beszerzési lehetőségeket a rendszeresen vásárolt termékek esetében. A márkahűség náluk csak akkor játszik szerepet, ha az kézzelfogható pénzügyi előnnyel jár.
- Csupán 17%-uk gondolja, hogy a luxus számukra elérhetetlen – köszönhetően többek között a használt piac térnyerésének.
- Ugyanakkor a generáció jelentős része mégis frusztrációt él meg a vásárlási folyamat során.
A program második felében Horváth Edina és Oláh Bálint a közép-európai e-kereskedelem legfrissebb trendjeire fókuszáltak. Előadásukban az online vásárolt fizikai termékek – például divatcikkek és elektronikai eszközök – piacát vizsgálták.
A prezentáció makroszintű áttekintéssel indult, majd saját vásárlási élményeiken keresztül mutatták be, hogyan hatnak a bevételi tényezők az e-kereskedelmi szereplők eredményességére. Az előadás legfontosabb megállapításai:
- A vásárlók 80%-a elvár valamilyen szintű személyre szabott élményt a vásárlás során, ugyanakkor sokan vonakodnak megosztani az ehhez szükséges adataikat.
- A fogyasztók több mint 90%-a hagyott már félbe vásárlást azért, mert nem találta a számára megfelelő szállítási opciót.
- Az elektronikus tárcával történő fizetések aránya háromszorosára nőtt az elmúlt két évben.
A PwC megvette a GKID-t
Új fejezet: a PwC felvásárolta a GKID-t A GKID megállapodást kötött a PwC-vel, melynek értelmében a Pricewaterhouse Coopers Magyarország Kft. 100%-os tulajdonrészt szerzett a GKID Research & Consulting Kft-ben. Ezzel a PwC tanácsadási üzletága digitális...
Mentorprogram nyitja a nemzetközi e-kereskedelem kapuit
Sikerrel zárult a magyar e-kereskedők külföldi terjeszkedését támogató DKSZ szakmai program A DKSZ által szervezett, a magyar e-kereskedők nemzetközi terjeszkedését támogató szakmai programja sikeresen befejeződött. Az ősszel indított, díjmentes és cégekre szabott...
Sikeresen lezajlott a Speeding Up CEE konferencia
Speeding up CEE: A technológia és a digitális gazdaság fejlődésének lehetőségei A június 18-ai Speeding Up CEE konferencia keretén belül a meghívott iparági vezetők és kormányzati képviselők megismerhették, milyen prioritásokat lát a régióban digitalizáció és a...
DKSZ nyerte a Bridge Budapest díját
Mérhetetlen örömmel és büszkeséggel jelentjük be, hogy idén a DKSZ nyerte el a Bridge Budapest Üzleti Közösségi Díját, Szektorális Együttműködések kategóriában Június 13-án a Business Fest adott otthont a Bridge Üzleti Közösségi Díjátadónak, mely azokat a hazai üzleti...
GKID-Mastercard: Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I.
Elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete, miközben hazánkban is hódítanak a kínai webshopok Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot is érint. Az...
Elindult a DKSZ Mentorprogram
Három e-kereskedő céget segít a nemzetközi piacok meghódításában a DKSZ A DKSZ októberben hivatalosan is elindítja a magyar e-kereskedők külföldi terjeszkedésében segítséget nyújtó díjmentes, cégekre szabott, egyedülálló Mentorprogramját. A nyáron meghirdetett szakmai...